Vinexpo 2017 tar upp frågan om klimatförändringar

Hur kan den globala vinindustrin tackla utmaningarna och frågorna om klimatförändringar?

Det var en av frågorna som behandlades på Vinexpo 2017 i Bordeaux i helgen. Det var också temat för tidningen Wine Spectators debatt med några av de tunganamnen inom internationell vinindustri. I debatten deltog bland andra Miguel Torres, ägare till Spaniens största vinföretag Bodegas Torres, Harvardprofessorn John Holdren samt ägarna från Gaja Winery och Hall Wines i Napa.

För det första är det mycket intressant att ett så stort årligt evenemang som Vinexpo tar upp klimatfrågan. Det bevisar att de snabba klimatförändringar som drabbat vinindustrin, i alla fall i Europa, blir en stor fråga, när man pendlat mellan regn- och hagelstormar och torra bränder som ödelagt vingårdar. Det är självklart att klimatfrågan måste sättas i fokus.

Prof John Holdren

Professor John Holdren sticker som vanligt ut hakan rejält när det gäller miljöfrågan. Han konstaterar att alla vinproducenter aktivt måste ta tag i saken och engagera sig, investera pengar i ny teknologi, minska utsläppen av växthusgaser, inte enbart för att rädda planeten, utan faktiskt för att rädda själva vingårdarna. Detta är den krassa sanningen, menar han och han sa vidare att det är endast en gynnsam miljö – kan och ska – ligga till grund för morgondagens framgångsrika vingårdar, såväl som för en sund ekonomi. Det är en myt att vi måste välja mellan ekonomi och miljö, sa John Holdren.

Vad har vi att se fram emot när det gäller klimatet?

Klimatet är en utmaning för vinproducenter som kan förvänta sig ett allt värre klimat. Längre och varmare klimat med högre temperaturer, värmeböljor innebär perioder av torka kommer oftare. Däremellan kraftiga skyfall och hagelstormar gynnar en ökning av skadedjur.

Miguel Torres – @Vinjournalen

En annan miljökämpe inom vinindustrin är utan tvekan Miguel Torres som också deltog i debatten. Miguel Torres är känd för att alltid prova nya grepp, en modig man som fått mängder av internationella utmärkelser, både för sina viner men också för att våga bryta konventioner.

Den internationella vinvärlden behöver en enad strategi som fungerar i framtiden, menar Torres. Man behöver investera i nya metoder för att klara framtida klimatförändringar. Torres Bodegas lägger idag 11% av vinsten i företaget på att minska exempelvis CO2-utsläpp och man har ett mål att komma upp till 30% utsläppsminskning till år 2020.

Men vinindustrin måste arbeta hand i hand med andra industrisektorer. Miguel Torres menar att vi måste fokusera på nödvändigheten av att dra ner på köttkonsumtionen som är en viktig klimatförstörare. Enligt en brittisk studie står hela köttindustrin för 14,5% av de globala utsläppen av växthusgaser. Det är högre än de direkta utsläppen från den internationella transportsektorn. Miguel Torres avslutade med att säga att han idag äter mera linser och mindre kött.

Lyssna på ett korta intervjuer med bland andra vad professor John Holdren och Miguel Torres på Vinexpo 2017:

District 7 Pinot Noir

En läcker kalifornisk pinot noir from Monterey, USA. Vinet produceras av Scheid Family Wines, en av de mest dynamiska producenterna i området.

Artikelnummer: 6578

Typ: Rött Vin

Producent: Scheid Family Wines

Land: Monterey (Kalifornien)

Alkohol: 13,5 % %

Pris: 125 Kr.

HITTA PRODUKTEN PÅ SYSTEMBOLAGET

Vinjournalen Nyhetsbrev

Genom att skicka in denna form Jag godkänner Integritetspolicy

Att skydda våra kunders personliga integritet är något vi värnar om på Vinjournalen.se. I vår integritetspolicy beskriver vi hur vi använder och sparar din personliga information – och varför vi gör det.
GDPR (General Data Protection) är en ny EU-förordning som ersätter den svenska personuppgiftslagen (PUL) från och med den 25 maj 2018. Förordningen innebär ett förtydligande av hur företag får behandla dina personuppgifter. Med anledning av detta har vi upprättat en integritetspolicy.

Vi behandlar dina personuppgifter för att:

Kunna administrera ditt nyhetsbrev/sms-utskick som du valt att anmäla dig till med din e-postadress/telefonnummer. Exempelvis så att du ska ha möjlighet att få uppdateringar om det senaste inom vin- och dryckesbranschen. Just nu skickar vi endast ut ett nyhetsbrevet skickas ut 1-2 gånger per månad. Det vill säga att det vi skickar i form av e-post, SMS och post ska vara baserat på det som du faktiskt visat intresse för.

Vilka rättigheter har du att påverka hur vi behandlar dina personuppgifter?

Du har flertalet rättigheter enligt GDPR bland annat rätten att alltid invända mot marknadsföring.

Vem är ansvarig för behandlingen av dina personuppgifter?

Wine Media AB, med organisationsnummer 556941-2421 är ansvariga för behandlingen av dina personuppgifter.

Din integritet är viktig för oss. I denna policy vill vi informera dig om hur dina personuppgifter behandlas av oss när du besöker oss online och identifierar dig vi ett e-postformulär för att få vårt nyhetsbrev eller annan marknadsföring från oss.

Om du har några frågor angående behandlingen av dina personuppgifter eller om du vill vända dig till oss för att utöva dina rättigheter är du välkommen att kontakta oss jeanette@vinjournalen.se.

Hur behandlar vi dina uppgifter?

Sammanfattningsvis behandlar vi dina personuppgifter för att:
• administrera utskick av vårt nyhetsbrev
• skicka marknadsföring till dig via e-post och/eller SMS
• följa gällande lagar och regler; och

E-post/telefonnummer behandlas från det att du anmäler intresse för att få våra utskick, tills dess att du själv avregistrerar dig via den automatiska länken nedan i nyhetsbrevet.

Hur skyddar vi dina personuppgifter?

Vi och våra samarbetspartners har vidtagit flertalet organisatoriska såväl som tekniska säkerhetsåtgärder för att skydda dina personuppgifter. Vi arbetar aktivt med att följa EU:s dataskyddsförordning (GDPR). Vårt IT-system hjälper oss att skydda dina personuppgifter från olovlig eller obehörig behandling. Vidare har vi interna rutiner som säkerställer att inte fler personer än nödvändigt har tillgång till dina uppgifter.

Måste du tillhandahålla dina personuppgifter till oss och vad händer om du inte gör det?

Ditt samtycke krävs t.ex. om du vill fortsätta att få vårt nyhetsbrev och /eller SMS-utskick innehållandes information och erbjudanden till dig under en längre tid, annars skickar dig information,

Vilka kan få tillgång till dina personuppgifter?

Dina personuppgifter behandlas som utgångspunkt endast av Vinjournalen.se. Mer i detalj: Vi delar din e-postadress/telefonnummer med vår interna kundtjänst för att kunna upprätthålla utskick av nyhetsbrev. Vi delar inte din e-postadress/telefonnummer med tredje part.

Vilka rättigheter har du att påverka hur vi behandlar dina personuppgifter?

Enligt EU:s dataskyddsförordning (GDPR) har du vissa rättigheter avseende behandlingen av dina personuppgifter. Vi har beskrivit vilka rättigheter du har och vad de innebär nedan. För att utöva dina rättigheter är du välkommen att kontakta oss, se kontaktuppgifter ovan.

Återkalla ditt samtycke till utskick av nyhetsbrev

Om vi behandlar uppgifter om din e-postadress/telefonnummer med stöd av att du har lämnat ditt samtycke har du rätt att när som helst återkalla hela eller del av ett lämnat samtycke om behandling av dina personuppgifter. Återkallandet av samtycket gäller från och med dagen för återkallandet.

Rätt till tillgång

Du har rätt att få en bekräftelse på om uppgifter som rör dig behandlas samt tillgång till information om hur uppgifterna behandlas, t.ex. ändamålen med behandlingen och vilka kategorier av uppgifter som behandlingen gäller.

Rätt till rättelse

Du har även rätt att utan onödigt dröjsmål få felaktige-postadress rättad, samt genom att tillhandahålla information komplettera ofullständiga e-post/telefonnummer. E-post

Rätt till radering (rätten att bli bortglömd)

Du har rätt att begära radering av din e-postadress. Vinjournalen.se raderar dina personuppgifter på din begäran, under förutsättning att vi inte har en skyldighet att spara personuppgifterna i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (GDPR) eller annan lagstiftning.

Rätt till begränsning av behandling

Gäller inte hos oss då vi endast har din e-postadress/telefonnummer.

Rätt att invända mot behandling

Du har rätt att invända mot att dina personuppgifter behandlas för marknadsföringsändamål, vilket inkluderar profilering i den utsträckning som denna har ett samband med sådan direkt marknadsföring. Om du invänder mot marknadsföring och/eller profilering kommer din e-postadress/telefonnummer inte längre att behandlas för sådana ändamål.

Rätt att inge klagomål

Du har rätt att lämna klagomål till en behörig tillsynsmyndighet (utan att det påverkar något annat administrativt prövningsförfarande eller rättsmedel). Ett sådant klagomål lämnas med fördel till behörig tillsynsmyndighet som är Datainspektionen som du når via www.datainspektionen.se.

Rätt till dataportabilitet

Du har rätt att få ut de personuppgifter som rör dig som du har lämnat till oss i ett strukturerat, allmänt använt och maskinläsbart format och har rätt att överföra dessa till en annan personuppgiftsansvarig (dataportabilitet) när:

• behandlingen grundar sig på ditt samtycke eller på ett avtal; och
• behandlingen sker automatiserat.

Du har rätt till överföring av personuppgifterna direkt från oss till en annan personuppgiftsansvarig när detta är tekniskt möjligt.

annons
cwdistrict7900x100jun17jpg

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

senaste artiklarna