Klockrent – starta din egen vinklubb i höst!

Varför inte göra något som är riktigt skojigt och dessutom lärorikt samtidigt? Kalla ihop dina vinvänner under en mer organiserad form i en privat vinklubb. Verkar det som en intressant idé? Allt du behöver är lite planering kring möten, viner, mat och budget. Hur många ska vara med i klubben och hur ofta ska ni träffas?  Vi hjälper dig med det. Här får du en checklista på vad du behöver tänka på!

Upplägg

Vilka ska vara med i din vinklubb?
Bjud in de vänner som du tror är intresserade genom att göra ett första utkast till upplägg som innehåller namn på alla medlemmar, om ni ska träffas 1 gång i månaden eller varannan månad. Det är också viktigt att även om du är initiativtagare så tänk på att du behöver hjälp med lite av det praktiska. Sa ni äta en bit mat till? Och vem ska handla vinerna? Era träffar ska väl inte enbart vara hemma hos dig? Ni kanske kan ambulera? Ska varje träff ha ett vintema?

vinklubbTeman för möten

Om ni bestämmer er för att få veta lite mer om vinerna som ni provar, kanske det kan vara en idé att en person varje gång läser på lite och berättar för de andra om druvor, region och producent?  Varje gång ni träffas avslutar ni med att bestämma plats, tema och den person som är ansvarig för informationen i temat och maten?

Det praktiska

Vem handlar vinerna? Vem gör maten? Alla är alltid fulltecknade, så varför inte hämta in maten från något trevligt ställe, så behöver ingen känna sig pressad att st vid spisen.

Budgeten

Mat och vin kostar pengar och ingen vill behöva ligga ute med pengar.  Lägg upp en vinbudget för varje träff. Det är bra om alla betalar en slags medlemsavgift. Om någon helt plötsligt inte kan vara med och avbokar med kort varsel, så blir inte budgeten lidande eftersom alla har ju betalat för exempelvis 5-6 kommande träffar.

Smarta tips från Vinjournalens medlemmar!

  • Välj personer med samma grad av intresse och engagemang.
  • Träffas regelbundet. Exempelvis sista fredagen varannan månad.
  • Sätt upp en kalender för era träffar.
  • Fundera på att bjuda in en importör någon gång som kan presentera sina nya viner.
  • Betygsätt vinerna, så ni vet vilka viner och druvor som faller de flesta i smaken.
  • Håll koll på vilka teman ni har haft.
  • Håll ett riktpris per vinflaska. Exempelvis kan ni bestämma er för att prova viner i ett prisintervall. Till exempel viner från 150-300  kr.
  • Bestäm riktlinjer för varje möte. Hur lång tid ska ägnas åt seriös vinprovning och hur lång tid till sociala aktiviteter, prat och skratt.
  • Vinklubben kan börja på grundnivå med några få medlemmar och sedan växa tillsammans med respektive etc.
  • Gör inte gruppen för stor från början. Det blir jobbigt med det praktiska. Bestäm 10 personer att utgå ifrån och väx efterhand.
  • Tänk på gruppstorlek både i termer av provade viner samt diskussioner från medlemmar på möten. Alla måste hinna få ”vara med” på mötet och säga sitt.
  • Tänk på att inget är det rätta sättet när det gäller att starta en vinklubb, så var lite flexibel. Det är mer kul att träffas över ett glas vin än ha för höga ambitioner.
  • Var tuff med egenutnämnda ”vinsnobbar”. Alla är inte experter på vin – men alla vill vara med under trevliga former.
  • Köp en uppsättning provglas. Det kan ni göra tillsammans för att sänka kostnaderna.
  • Prova på en blindprovning ibland – det är kul!
No items found

Vinjournalen Nyhetsbrev

Genom att skicka in denna form Jag godkänner Integritetspolicy

Att skydda våra kunders personliga integritet är något vi värnar om på Vinjournalen.se. I vår integritetspolicy beskriver vi hur vi använder och sparar din personliga information – och varför vi gör det.
GDPR (General Data Protection) är en ny EU-förordning som ersätter den svenska personuppgiftslagen (PUL) från och med den 25 maj 2018. Förordningen innebär ett förtydligande av hur företag får behandla dina personuppgifter. Med anledning av detta har vi upprättat en integritetspolicy.

Vi behandlar dina personuppgifter för att:

Kunna administrera ditt nyhetsbrev/sms-utskick som du valt att anmäla dig till med din e-postadress/telefonnummer. Exempelvis så att du ska ha möjlighet att få uppdateringar om det senaste inom vin- och dryckesbranschen. Just nu skickar vi endast ut ett nyhetsbrevet skickas ut 1-2 gånger per månad. Det vill säga att det vi skickar i form av e-post, SMS och post ska vara baserat på det som du faktiskt visat intresse för.

Vilka rättigheter har du att påverka hur vi behandlar dina personuppgifter?

Du har flertalet rättigheter enligt GDPR bland annat rätten att alltid invända mot marknadsföring.

Vem är ansvarig för behandlingen av dina personuppgifter?

Wine Media AB, med organisationsnummer 556941-2421 är ansvariga för behandlingen av dina personuppgifter.

Din integritet är viktig för oss. I denna policy vill vi informera dig om hur dina personuppgifter behandlas av oss när du besöker oss online och identifierar dig vi ett e-postformulär för att få vårt nyhetsbrev eller annan marknadsföring från oss.

Om du har några frågor angående behandlingen av dina personuppgifter eller om du vill vända dig till oss för att utöva dina rättigheter är du välkommen att kontakta oss jeanette@vinjournalen.se.

Hur behandlar vi dina uppgifter?

Sammanfattningsvis behandlar vi dina personuppgifter för att:
• administrera utskick av vårt nyhetsbrev
• skicka marknadsföring till dig via e-post och/eller SMS
• följa gällande lagar och regler; och

E-post/telefonnummer behandlas från det att du anmäler intresse för att få våra utskick, tills dess att du själv avregistrerar dig via den automatiska länken nedan i nyhetsbrevet.

Hur skyddar vi dina personuppgifter?

Vi och våra samarbetspartners har vidtagit flertalet organisatoriska såväl som tekniska säkerhetsåtgärder för att skydda dina personuppgifter. Vi arbetar aktivt med att följa EU:s dataskyddsförordning (GDPR). Vårt IT-system hjälper oss att skydda dina personuppgifter från olovlig eller obehörig behandling. Vidare har vi interna rutiner som säkerställer att inte fler personer än nödvändigt har tillgång till dina uppgifter.

Måste du tillhandahålla dina personuppgifter till oss och vad händer om du inte gör det?

Ditt samtycke krävs t.ex. om du vill fortsätta att få vårt nyhetsbrev och /eller SMS-utskick innehållandes information och erbjudanden till dig under en längre tid, annars skickar dig information,

Vilka kan få tillgång till dina personuppgifter?

Dina personuppgifter behandlas som utgångspunkt endast av Vinjournalen.se. Mer i detalj: Vi delar din e-postadress/telefonnummer med vår interna kundtjänst för att kunna upprätthålla utskick av nyhetsbrev. Vi delar inte din e-postadress/telefonnummer med tredje part.

Vilka rättigheter har du att påverka hur vi behandlar dina personuppgifter?

Enligt EU:s dataskyddsförordning (GDPR) har du vissa rättigheter avseende behandlingen av dina personuppgifter. Vi har beskrivit vilka rättigheter du har och vad de innebär nedan. För att utöva dina rättigheter är du välkommen att kontakta oss, se kontaktuppgifter ovan.

Återkalla ditt samtycke till utskick av nyhetsbrev

Om vi behandlar uppgifter om din e-postadress/telefonnummer med stöd av att du har lämnat ditt samtycke har du rätt att när som helst återkalla hela eller del av ett lämnat samtycke om behandling av dina personuppgifter. Återkallandet av samtycket gäller från och med dagen för återkallandet.

Rätt till tillgång

Du har rätt att få en bekräftelse på om uppgifter som rör dig behandlas samt tillgång till information om hur uppgifterna behandlas, t.ex. ändamålen med behandlingen och vilka kategorier av uppgifter som behandlingen gäller.

Rätt till rättelse

Du har även rätt att utan onödigt dröjsmål få felaktige-postadress rättad, samt genom att tillhandahålla information komplettera ofullständiga e-post/telefonnummer. E-post

Rätt till radering (rätten att bli bortglömd)

Du har rätt att begära radering av din e-postadress. Vinjournalen.se raderar dina personuppgifter på din begäran, under förutsättning att vi inte har en skyldighet att spara personuppgifterna i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (GDPR) eller annan lagstiftning.

Rätt till begränsning av behandling

Gäller inte hos oss då vi endast har din e-postadress/telefonnummer.

Rätt att invända mot behandling

Du har rätt att invända mot att dina personuppgifter behandlas för marknadsföringsändamål, vilket inkluderar profilering i den utsträckning som denna har ett samband med sådan direkt marknadsföring. Om du invänder mot marknadsföring och/eller profilering kommer din e-postadress/telefonnummer inte längre att behandlas för sådana ändamål.

Rätt att inge klagomål

Du har rätt att lämna klagomål till en behörig tillsynsmyndighet (utan att det påverkar något annat administrativt prövningsförfarande eller rättsmedel). Ett sådant klagomål lämnas med fördel till behörig tillsynsmyndighet som är Datainspektionen som du når via www.datainspektionen.se.

Rätt till dataportabilitet

Du har rätt att få ut de personuppgifter som rör dig som du har lämnat till oss i ett strukturerat, allmänt använt och maskinläsbart format och har rätt att överföra dessa till en annan personuppgiftsansvarig (dataportabilitet) när:

• behandlingen grundar sig på ditt samtycke eller på ett avtal; och
• behandlingen sker automatiserat.

Du har rätt till överföring av personuppgifterna direkt från oss till en annan personuppgiftsansvarig när detta är tekniskt möjligt.

annons
cwdistrict7900x100jun17jpg

Leave a Reply

avatar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

  Subscribe  
Notify of
senaste artiklarna