Bowies vinetikett får en revival
För snart tre år sedan deltog David Bowie i ett välgörenhetsprojekt ”Whatever it Takes” som initierades av Bodegas Vicente Gandía i Valencia. Bodegas Vicente Gandía är en av de största vingårdarna i regionen. Projektet handlade om att kändisar skulle stödja viner genom att designa var sin vinetikett för tre rödviner, ett vittvin, ett rosévin och en mousserande Cava – allt för att samla in pengar till välgörenhet. Förutom David Bowie deltog även Pierce Brosnan, George Clooney och Penelope Cruz i projektet. David Bowie bidrog med etikettdesignen för en flaska Shiraz.
Bodegas Vicente Gandía har tidigare arbetat med liknande biståndsprojekt bland annat har det handlat om dricksvatten i u-länder medicinal hjälp, skolor och infrastruktur. Men för tre år sedan blev alltså Bowie en symbol för ett spanskt vin genom sin designade etikett och man lyckades samla in € 450.000 i projektet.
Bowievinet sålde ganska snabbt slut när det först släpptes för tre år sedan, men nu i samband med att Bowie gick bort för några veckor sedan, har den nästan bortglömda etiketten fått en kraftig comeback. Bowiefans runt om i världen har börjat efterfråga vinet den senaste tiden igen och tusentas sökningar har börjat dyka upp i olika vindatabaser för samlarobjekt.
Bowievinet är ingen dyrgrip. Det kostar c:a 11 dollar per flaska, men den är svår att få tag i. Så hittar du en oöppnad flaska Shiraz med en Bowieetikett, kanske du kan trissa upp priset lite.