I Dryckesbranschens klimatinitiativ samarbetar Sprit & Vinleverantörsföreningen SVL, Sveriges Bryggerier och Systembolaget för att mäta sina koldioxidavtryck och sätta upp individuella och gemensamma mål. Tillsammans vill parterna minska sin klimatpåverkan. Hittills har drygt 40 leverantörer anmält sig, vilket motsvarar över 70 procent av volymen i Systembolagets ordinarie sortiment.
Företagen börjar nu rapportera sina klimatavtryck i ett gemensamt verktyg. Genom att sätta mål på både företags- och branschnivå ska klimatpåverkan minskas.
– Det är glädjande att så många vill vara med från starten och arbeta med denna viktiga fråga. Klimatinitiativet är ett av våra största samverkansprojekt där en hel bransch går samman för att ta ansvar för klimatet. Att jobba tillsammans är en grundförutsättning för att lyckas med flera av de stora hållbarhetsutmaningar vi står inför, säger Sara Norell, chef för sortiment och inköp på Systembolaget.
Branschen har tillsammans upphandlat, utvecklat och anpassat ett gemensamt verktyg för att både stora och små aktörer ska kunna vara med. I det kan deltagarna inom kort börja rapportera sin klimatpåverkan.