
Kända Michelin Guide har köpt Robert Parkers berömda vinnyhetsbrev The Wine Advocate. Redan 2017 köpte man in sig till 40% i publikationen, men nu köper Michelin Guide nyhetsbrevet till 100%, vilket man tillkännagav på en konferens i New York i förra veckan.
The Wine Advocate startades av den berömde vinkritikern och skribenten Robert Parker och första nyhetsbrevet publicerades i augusti 1978. Sedan dess har nyhetsbrevet lästs av vinexperter jorden runt. The Wine Advocate, som kom ut varannan månad, uppskattades särskilt för att Parker noggrant poängsatte Bordeauxviner med sin 100-poängskala. Nyhetsbrevet sägs ha en djupgående effekt runt om i världen på både priser och efterfrågan på fina viner och blev en tydlig fingervisning över de viner som man köpte eller inte.
2012 gick Parker drog sig Parker tillbaka som redaktör på The Wine Advocate och Lisa Perrotti-Brown tog över som ny chefredaktör och Parker gick formellt i pension i år.
Hur ser framtiden ut för nyhetsbrevet The Wine Advocate? Det råder ingen tvekan om att Michelin Guide kommer att modernisera Parkers kända nyhetsbrev, fortsätta göra det läsvärt och blåsa ny luft i nyhetsbrevet. Och visst finns det synergier mellan gastronomi och oenologi – men det känns det ändå lite sorgset när denna populära vinpublikation som vi följt i decennier nu på sitt försvinner…