Vinprofilen: Yao Ming, vinproducent med raketfart

ap prins wiliamEn av världens främsta basketstjärnor, den 35-årige kinesen Yao Ming, har på bara sex år blivit en superkändis inom vinvärlden. Yao Ming är utnämnd till NBA All-Star inte mindre än 8 gånger och ansedd som en av NBA:s bästa centers genom tiderna, men han är också vinproducent. Hur har egentligen den här med vinkarriären tagit fart?

Hur kan en asiat utan någon tidigare vinkännedom så där hux flux bara köpa en vingård i Kalifornien, och få ett, två och sedan tre kvalitetsviner upp på banan på nolltid?

Allt började egentligen när Yao raggades över till amerikanska NBA Houston Rockets 2002 och han lärde inte bara känna västerländsk mat och kultur, han började också tycka om viner i Kalifornien.

”Jag upptäckte stora franska och kaliforniska viner när jag bodde i USA spelade för N.B.A. Jag blev givetvis intresserad av att smaka olika viner och blev direkt intresserad och imponerad av viner från Napa Valley. Vin för mig hänger ihop med vänner, god mat, familj och trevliga minnen”, säger Yao.

yao3Producerar kvalitetsviner

Säkert drog många förnäma vinentusiaster på smilbanden när den tronande 2,29 m långa kinesen från Shanghai med pondus deklamerade att han skulle starta sitt Yao Family Wines i Napa Valley 2011. Men sedan gick det med en väldig fart. Under samma år lanserade han sin Yao Ming Napa Valley Cabernet Sauvignon.

”Jag är utan tvekan ett fan av druvan Cabernet Sauvignon, men tycker också om den lättare Pinot Noir och den vita Chardonnay”.

Faktum är att Yao’s viner har fått otroligt bra kritik av alla förnämliga vinkritiker i världen. Bland annat har Robert Parker på The Wine Advocate och Steve Heimoff på Wine Enthusiast har höjt hans viner till skyarna. Vi pratar 95+ poäng på vinskalan.

”Jag ger 95 poäng till 2010 Yao Ming Family Reserve Napa Valley Cabernet Sauvignon och 90 poäng till 2010 Yao Ming Napa Valley Cabernet Sauvignon”, sa Robert Paker, ”och jag är medveten om alla de argument om kändisars medelmåttiga viner, men så är inte fallet med Yao Mings högklassiga viner.”

Det måste ha varit väldigt nervöst i början för Yao att få sitt godkännande från stolta vinentusiaster i Kalifornien. Men han är en envis och effektiv man som verkar iscensätta det han planerar. Han tog sina druvor från vingårdar med ypperligt bra rykte runt om i Napa Valley och från jordar med mycket bra egenskaper som tillför komplexitet och en renhet till en slutlig blandning.

Yao har också haft framsynthet att knyta bra vinmakare och experter till sig. Bland annat den kände vinmakaren Tom Hinde som blandar 4 av 5 av de klassiska Bordeaux varianterna för Yao Ming.

”Jag ger gärna feedback och provar blandningar i processen men har fullt förtroende för mina experter. Jag är fortfarande på nybörjarstadiet när det gäller vin. Men det är som med basketball. Man jobbar i ett team där alla tillför olika kompetenser för att åstadkomma något riktigt bra,” säger Yao.

De dominerande druvorna hos Yao är Cabernet Sauvignon, men även Cabernet Franc, Merlot och Petit Verdot för att ge struktur, en intensiv färg, smaken och tanninerna. Vinerna lagras sedan uteslutande i 100% franska ekfat i minst 18 månader.

yao1Kina har en enorm potential

Trots att Yaos far var krögare med passion för gastronomi, så är det bara de senaste decennierna som vin har börjat bli riktigt populärt i Asien, i alla fall den typen vin som vi i västerlandet är vana vid. Och visst har vintrenden vuxit fort i Kina. Man tror nu att den asiatiska marknaden kommer att stå för 2/3 av världens totala vinkonsumtion om bara några år, 2021.

Den är naturligtvis det nyvunna kinesiska intresset och denna stora marknad som Yao Ming har i åtanke när han vill sälja sina viner. Det finns givetvis pengar att tjäna och Yao Mings viner kostar redan nu en redig slant per flaska.

”Även kineser tycker om god mat och goda viner, det är naturligt att vinintresset vuxit. Jag tror att vin passar in i den kinesiska livsstilen som den ser ut idag. Kineserna är väldigt nyfikna på den fina västerländska vintraditionen, så det är spännande att introducera mina Napa-viner i Kina. Jag tror att kaliforniska viner har en stor potential. Jag tror också att Kina kommer att utveckla sina egna boutique vingårdar och i framtiden kunna producera riktigt fina viner. Varför inte?”

Affärsman ut i fingerspetsarna

Och sedan är det också det här med crowd funding. Man kan i allmänhet räkna med att det kostar mellan 6-8 miljoner US dollar att köpa en vingård och få den ”up and running”. Yao erbjöd för några år sedan amerikanska vin- och basketentusiaster och förmögna privatpersoner att äga en bit av hans vingård i Napa, för så lite som $5000 och skyhögt uppåt per person och han fick faktiskt ihop åtskilliga miljoner US dollar. Intresset blev otroligt stort. En investerare som satsar med Yao kommer att kunna förvänta sig en total avkastning på cirka 36% på tio år.

yaovin1Resultatet? Yao Family Wines är idag den största vinimportören till Kina av klassiska kaliforniska kvalitetsviner.

2012 Yao Ming Napa Valley Cabernet Sauvignon, en blandning av Cabernet Sauvignon, Merlot, Cabernet Franc och Petit Verdot. Årgången 2010 gav en poäng av 95 av The Wine Advocate. Årets gav 90 poäng och kostar $100 per flaska.

Vad Yao gör med de intjänade pengarna? Han driver en hel del globala kampanjer och projekt i humanitära syften. Bland annat ett projekt för att rädda afrikanska elefanter och en kampanj för att påverka kineser att sluta servera hajfenor på restaurangerna.

Domaine des Pasquiers

Detta ekologiska, fylliga vin har en markant doft av röda bär och örter. Dofterna bär även över till smaken av vinet som har en kryddig, ren fruktdriven karaktär, med inslag av skogshallon, plommon, svartpeppar och lagerblad samt en lång eftersmak.

Artikelnummer: 2298

Typ:

Producent:Domaine des Pasquiers

Land:

Alkohol:14 %

Pris:119 Kr.

HITTA PRODUKTEN PÅ SYSTEMBOLAGET
Nötkött Nötkött Nötkött Nötkött Nötkött

Vinjournalen Nyhetsbrev

Genom att skicka in denna form Jag godkänner Integritetspolicy

Att skydda våra kunders personliga integritet är något vi värnar om på Vinjournalen.se. I vår integritetspolicy beskriver vi hur vi använder och sparar din personliga information – och varför vi gör det.
GDPR (General Data Protection) är en ny EU-förordning som ersätter den svenska personuppgiftslagen (PUL) från och med den 25 maj 2018. Förordningen innebär ett förtydligande av hur företag får behandla dina personuppgifter. Med anledning av detta har vi upprättat en integritetspolicy.

Vi behandlar dina personuppgifter för att:

Kunna administrera ditt nyhetsbrev/sms-utskick som du valt att anmäla dig till med din e-postadress/telefonnummer. Exempelvis så att du ska ha möjlighet att få uppdateringar om det senaste inom vin- och dryckesbranschen. Just nu skickar vi endast ut ett nyhetsbrevet skickas ut 1-2 gånger per månad. Det vill säga att det vi skickar i form av e-post, SMS och post ska vara baserat på det som du faktiskt visat intresse för.

Vilka rättigheter har du att påverka hur vi behandlar dina personuppgifter?

Du har flertalet rättigheter enligt GDPR bland annat rätten att alltid invända mot marknadsföring.

Vem är ansvarig för behandlingen av dina personuppgifter?

Wine Media AB, med organisationsnummer 556941-2421 är ansvariga för behandlingen av dina personuppgifter.

Din integritet är viktig för oss. I denna policy vill vi informera dig om hur dina personuppgifter behandlas av oss när du besöker oss online och identifierar dig vi ett e-postformulär för att få vårt nyhetsbrev eller annan marknadsföring från oss.

Om du har några frågor angående behandlingen av dina personuppgifter eller om du vill vända dig till oss för att utöva dina rättigheter är du välkommen att kontakta oss jeanette@vinjournalen.se.

Hur behandlar vi dina uppgifter?

Sammanfattningsvis behandlar vi dina personuppgifter för att:
• administrera utskick av vårt nyhetsbrev
• skicka marknadsföring till dig via e-post och/eller SMS
• följa gällande lagar och regler; och

E-post/telefonnummer behandlas från det att du anmäler intresse för att få våra utskick, tills dess att du själv avregistrerar dig via den automatiska länken nedan i nyhetsbrevet.

Hur skyddar vi dina personuppgifter?

Vi och våra samarbetspartners har vidtagit flertalet organisatoriska såväl som tekniska säkerhetsåtgärder för att skydda dina personuppgifter. Vi arbetar aktivt med att följa EU:s dataskyddsförordning (GDPR). Vårt IT-system hjälper oss att skydda dina personuppgifter från olovlig eller obehörig behandling. Vidare har vi interna rutiner som säkerställer att inte fler personer än nödvändigt har tillgång till dina uppgifter.

Måste du tillhandahålla dina personuppgifter till oss och vad händer om du inte gör det?

Ditt samtycke krävs t.ex. om du vill fortsätta att få vårt nyhetsbrev och /eller SMS-utskick innehållandes information och erbjudanden till dig under en längre tid, annars skickar dig information,

Vilka kan få tillgång till dina personuppgifter?

Dina personuppgifter behandlas som utgångspunkt endast av Vinjournalen.se. Mer i detalj: Vi delar din e-postadress/telefonnummer med vår interna kundtjänst för att kunna upprätthålla utskick av nyhetsbrev. Vi delar inte din e-postadress/telefonnummer med tredje part.

Vilka rättigheter har du att påverka hur vi behandlar dina personuppgifter?

Enligt EU:s dataskyddsförordning (GDPR) har du vissa rättigheter avseende behandlingen av dina personuppgifter. Vi har beskrivit vilka rättigheter du har och vad de innebär nedan. För att utöva dina rättigheter är du välkommen att kontakta oss, se kontaktuppgifter ovan.

Återkalla ditt samtycke till utskick av nyhetsbrev

Om vi behandlar uppgifter om din e-postadress/telefonnummer med stöd av att du har lämnat ditt samtycke har du rätt att när som helst återkalla hela eller del av ett lämnat samtycke om behandling av dina personuppgifter. Återkallandet av samtycket gäller från och med dagen för återkallandet.

Rätt till tillgång

Du har rätt att få en bekräftelse på om uppgifter som rör dig behandlas samt tillgång till information om hur uppgifterna behandlas, t.ex. ändamålen med behandlingen och vilka kategorier av uppgifter som behandlingen gäller.

Rätt till rättelse

Du har även rätt att utan onödigt dröjsmål få felaktige-postadress rättad, samt genom att tillhandahålla information komplettera ofullständiga e-post/telefonnummer. E-post

Rätt till radering (rätten att bli bortglömd)

Du har rätt att begära radering av din e-postadress. Vinjournalen.se raderar dina personuppgifter på din begäran, under förutsättning att vi inte har en skyldighet att spara personuppgifterna i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (GDPR) eller annan lagstiftning.

Rätt till begränsning av behandling

Gäller inte hos oss då vi endast har din e-postadress/telefonnummer.

Rätt att invända mot behandling

Du har rätt att invända mot att dina personuppgifter behandlas för marknadsföringsändamål, vilket inkluderar profilering i den utsträckning som denna har ett samband med sådan direkt marknadsföring. Om du invänder mot marknadsföring och/eller profilering kommer din e-postadress/telefonnummer inte längre att behandlas för sådana ändamål.

Rätt att inge klagomål

Du har rätt att lämna klagomål till en behörig tillsynsmyndighet (utan att det påverkar något annat administrativt prövningsförfarande eller rättsmedel). Ett sådant klagomål lämnas med fördel till behörig tillsynsmyndighet som är Datainspektionen som du når via www.datainspektionen.se.

Rätt till dataportabilitet

Du har rätt att få ut de personuppgifter som rör dig som du har lämnat till oss i ett strukturerat, allmänt använt och maskinläsbart format och har rätt att överföra dessa till en annan personuppgiftsansvarig (dataportabilitet) när:

• behandlingen grundar sig på ditt samtycke eller på ett avtal; och
• behandlingen sker automatiserat.

Du har rätt till överföring av personuppgifterna direkt från oss till en annan personuppgiftsansvarig när detta är tekniskt möjligt.

annons [banners_zone id=5]

Leave a Reply

avatar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

  Subscribe  
Notify of
senaste artiklarna
Posted in Okategoriserade