Hem » Vin Tester » Vi matchar vin med årets 7 viktigaste mattrender

Vi matchar vin med årets 7 viktigaste mattrender

Bonnier Tidskrifter når över 70 procent av Sveriges kvinnor via sina varumärken, både magasin och digitalt. I undersökningen har 1 152 kvinnor mellan 25 och 64 år intervjuats om sina vanor, behov och syn på mat, livsmedel och matlagning.

Förutom hos mat- och dryckestidningarna Allt om mat, Lantliv mat och vin, Hembakat och Allt om vin är mat ett centralt ämne hos flera av de stora livsstilsvarumärkena som amelia, Tara, Damernas Värld, mama, M-magasin, Vi föräldrar, Family Living, Lantliv med flera. Vadd handlar det om? Jo, Sveriges kvinnliga influencers som bläddrar i stora receptdatabaser, recept som skrivs av kända matinspiratörer med starka åsikter.

Vi har försökt att matcha ett gott vin till varje ny trend!  De sju största trenderna som syns i undersökningen är:

Ekologiskt

84 procent av kvinnorna i undersökningen säger att de köper ekologiska varor ibland eller ofta. Främsta skälet är att bidra till en bättre värld, men andra starka skäl är hälsan och smakar bättre. Det största hindret för att köpa ekologiskt uppges vara att det är för dyrt.

Vintips!  Tenuta Vignega Ripasso Superiore 2013 | Italien |Corvina – Rondinella – Molinara – Oseleta | 3040 | 130 kr | Elegant spännande ekologiskt vin

“~”  “~”

Vegetariskt

Fler kvinnor i undersökningen vill äta mindre kött. Men det är framför allt de yngre som gör det. Fyra av fem kvinnor äter fortfarande kött i någon form ett par gånger i veckan och ytterligare 10 procent en gång i veckan. Intressant är att 4 av 10 kvinnor säger att de inte har något alternativ till kött. Yngre är dock mer medvetna om alternativen än äldre.

Vintips! Patchwork Marche Sangiovese Organic  2015 | Italien | Sangiovese – Merlot | 76750 | 78 kr | Smakrikt, fruktigt veganskt vin

 

“~”  “~”

 

Närodlat

Närodlat är en annan trend som ökar detta år. Det är det val de flesta anger under öppna svarsalternativ och svaret återkommer flera gånger i undersökningen. Svenska kvinnor vill enligt undersökningen i allt högre utsträckning ha mat som är hälsosam, färsk, fritt från tillsatser och ursprungsland är oerhört viktigt.

Vintips! Per Ols Vida | Sverige | Solaris | 78304 | 226 kr | Friskt och fruktigt närodlat

“~”  “~”

Handelns egna varumärken

Tidigare sågs handelns egna varumärken som billigare men med sämre kvalitet. Den inställningen har förändrats. Handelns egna varumärken står i dag för 25 procent av försäljningen. I undersökningen uppger 36 procent att de handlar butikens egna varumärken ofta och 57 procent svarar ibland. Anledningen uppges vara att det är prisvärt och anses hålla samma kvalitet som andra varor.

Vintips! Villa Mathilda Cuvée |Sverig | Solaris Siegerebe | 71372| 176 kr | Friskt, syrligt och aromatiskt vin

“~”  “~”

Digital matinspiration

Även om kokböcker fortfarande ligger i topp så är det de digitala inspirationskällorna som ökar mest. Mat- och livsmedelsmagasin ligger stadigt på 50 procent, medan kokböckerna minskar från runt 65 procent till under 50 procent. Vad som framförallt ökar är bloggar, vänner i sociala medier och inspirerande profiler i sociala medier.

Vintips! Adobe | Chile| Sauvignon Blanc  |  2759 | 80 kr | Ungdomligt, friskt och fruktigt

“~”  “~”

Vi följer mattrender och dieter

Två av tre kvinnor säger att de följer mattrender. Vegetariskt är den största trenden. Men även olika sorters dieter och livsstilar, som LCHF, 5:2 och flexitarian är populära. Förra året svarade 30 procent att de följde en diet eller livsstil, i år är det 43 procent. En diet som ökar rejält är den klassiska tallriksmodellen – men med en vegetarisk twist.

Vintips! Corralillo | Chile | Syrah | 6446 | 100 kr | Drömvin, innevin, ekovin

“~”  “~”

 

Back to basic

Kvinnorna i undersökningen säger att de vill äta balanserat, inte extremt. Allt fler vill laga sin mat från grunden. Och det hänger enligt undersökningen inte bara ihop med vad de stoppar i sig, utan matlagningen ses som en kvalitativ paus i en annars stressig vardag.

Vintips! Françoise Bedel Entre Ciel et Terre | Frankrike | Pinot Meunier | 77411 | 435 kr | Balanserad, frisk naturchampagne

Frågor och svar:

Vad handlar undersökningen om?

Undersökningen handlar om matvanor och syn på mat, livsmedel och matlagning hos kvinnor mellan 25 och 64 år.

Vilka är de sju största mattrenderna enligt undersökningen?

De sju största mattrenderna enligt undersökningen är ekologiskt, vegetariskt, närodlat, handelns egna varumärken, digital matinspiration, följande av mattrender och dieter, samt back to basic.

Varför köper kvinnor ekologiska varor enligt undersökningen?

Kvinnor köper ekologiska varor för att bidra till en bättre värld, för hälsan och för att det smakar bättre.

Vilket vintips matchar vegetarisk mat?

Vintipset som matchar vegetarisk mat är Patchwork Marche Sangiovese Organic 2015 från Italien.

Vilken trend ökar enligt undersökningen när det gäller matlagning?

Enligt undersökningen ökar trenden att laga mat från grunden och att äta balanserat, inte extremt.

Vinguider relaterade till denna artikel

Vinjournalen.se Tips

Relaterade inlägg

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Vill du ha vårt nyhetsbrev?

Få handplockat innehåll i vårt nyhetsbrev, det är gratis.