Nu snålar svenskarna på krogen
Behaviour Change Study är en europeisk studie, där Consumer Panel Services GfK undersökt konsumentbeteenden hos 15 000 personer i Europa varav 750 deltagare i Sverige.
Konsumentmätningen visar att 3 av 4 svenskar nu väljer att lägga mindre pengar på fika, drinkar och att äta middag ute. Därmed snålar svenskarna mer än européerna i genomsnitt, något som ytterligare ökar konkurrensen om kunderna inom den svenska restaurangbranschen.
Flertalet svenskar, 76 procent första halvåret 2024, uppger att de väljer bort att gå på restaurang, café och barer. Motsvarande siffra för européer i genomsnitt är 73 procent. Detta trots att allt fler svenska hushåll upplever en något tryggare privatekonomisk situation idag jämfört med i höstas.
Av studien framgår också att något fler svenskar än tidigare säger att de planerar att laga till sina måltider hemma i köket och det är fler svenskar än tidigare som hamstrar varor när de är billiga.
Consumer Panel Services GfK är specialiserat på analyser av shoppingvanor och beteende i 18 länder. Analyserna av inköpsbeteende, trender och utveckling i den svenska livsmedelshandeln ständigt är uppdaterade.