Vin – en åldersfråga?

Hem » Nyheter » Vin – en åldersfråga?

Analysföretaget Wine Intelligence utgav nyligen en rapport med titeln The battle of generations inför mässan Vinexpo i Paris som visar att den kommande 10 åren så kommer vinindustrin att få stora utmaningar att nå ut till en nya och yngre kundgrupp.

Vinindustrin behöver att nå ut till en ny och yngre konsumentbas och vara relevant för sina nya konsumenter.  Man visade på Storbritannien som ett exempel, men detta fenomen finns i alla länder.  

Faktum: Färre yngre människor väljer att dricka vin och nedgången är betydande och oroväckande. Man pekar på gruppen mellan 18 och 39 år. Hälften av Storbritanniens vindrickare är nu över 55 år!

Men varför dricker färre yngre vuxna under 40 år vin på regelbunden basis?

Den främsta orsaken är att man väljer alkoholfria och lågalkoholhaltiga drycker och likaså funktionella drycker, vilket gör det svårare för vinproducenter att både rekrytera och behålla konsumenter.

Men det är inte bara den ökade konkurrensen från andra sorters drycker som är problemet utan inställningen till alkohol i sig – ‘hälsosammare livsstil och att måttlighet är coolt’ – att alkohol inte alltid är en nödvändighet längre. Den yngre generationen har ett helt annat förhållande till alkohol än vad deras sina föräldrar hade.

Wine Intelligence ser också att yngre konsumenter som väljer vin medvetet och regelbundet är idag riktigt vintresserade, alltså vinnördar om man vill.

Så vad kan man göra för att fånga in de yngre? Mer hållbara produktionsmetoder, naturliga eller ekologiska viner och ökad mångfald, både när det gäller kön och etnicitet för vinmakare är en bra början, då yngre är mer engagerade.

Siffrorna talar sitt tydliga språk och man ser en tydlig nedgång. Så här såg det ut i åldrarna när det gällde att välja att dricka vin:  

  • Boomers (55+): 48 %
  • Gen X (40-54): 25 %
  • Millennials (25–39): 21 %
  • Gen Z (18-24): 5 %

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Vill du ha vårt nyhetsbrev?

Få handplockat innehåll i vårt nyhetsbrev, det är gratis.