Sökningar efter vin ökar på nätet

Intresset för viner, både produkter och annan vininformation har ökat på nätet de senaste 3 åren med en 30%-ig ökning av antalet sökningar efter vin och vinrelaterad information sedan 2019. Det ser man på sökorden på Google.

Men både producenter och leverantörer kan göra mer för att dra nytta av det ökande intresset. Det sa Cyril Grira, som är detaljhandels- och omnikanalchef på Google France på konferensen Act for Change i Bordeaux nyligen som hölls för vinbranschen. Grira tyckte det var imponerande med tanke på att det ekonomiska sammanhanget de senaste åren inte varit helt lätt.

Gira riktade uppmärksamheten mot specifika söktermer inom vinsektorn och sa att 88 % av sökfrågorna på Google är ‘generiska’, och kommenterade att folk inte tenderar att leta efter ett ‘specifikt vin, utan man börjar ofta sin sökning med en druva eller en område.’

När det gäller den kommersiella potentialen för vinproducenter sa han att detta också var helt klart bra och baserar detta ett ökat antal sökningar om en ‘vingård nära mig’, vilket betyder att de hamnar i topp bland de tio bästa i världen.

När det gäller trender så ser man tydligt att ’naturvin’ ligger i topp på sökningar samt ’alkoholfria viner’ också har stigit. Vanliga söktermer är också ’Champagne’, ’Bordeaux’ och ’Bourgogne’ som hamnar i topp 3 av världens regioner, enligt Grira.

Men företag inom branschen släpar ändå efter, särskilt småföretag. Bland annat ser man ofta att de inte ens mobiloptimerar sina webbplatser. När det gäller detaljhandel med vin, sa Gira att det egentligen inte borde vara någon skillnad alls mellan internetbaserad försäljning och försäljning via butik.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Vill du ha vårt nyhetsbrev?

Få handplockat innehåll i vårt nyhetsbrev, det är gratis.