Dryckesbranschens klimatarbete

Hem » Nyheter » Dryckesbranschens klimatarbete

Hållbarhet fortsatt högt på dryckesbranschens agenda. Företagens direkta utsläpp har minskat stadigt sedan man började mäta inom Dryckesbranschens Klimatinitiativ, DKI. Nu släpps den fjärde rapporten, som visar på både framsteg och utmaningar.

Positivt är att det i årets rapport syns en ökad andel återvunnet material i förpackningarna och att fler deltagare i klimatinitiativet har gått över till fossilfria energikällor. Det är också glädjande att initiativet växer. I år var det 56 företag som rapporterade in, vilket motsvarar 86 % av dryckesvolymen i Systembolagets fasta sortiment.

Både ökad återvinningsgrad och ökad användning av fossilfria energikällor ligger i linje med Initiativets fyra mål till 2030.

Transporter blev en utmaning under pandemin, där en del sträckor lades om till lastbil i stället för tåg eller båt. Transporter är en stor del av framför allt de importerande företagens klimatpåverkan och fokus ligger nu på att skapa förutsättningar för de omställningar som krävs.

Klimatavtrycket från förpackningar ökade jämfört med 2020 eftersom konsumenterna under pandemin ändrade sina inköpsvanor och dryckesval. Med särskilt fokus på förpackningar och transporter fortsätter man nu det gemensamma arbetet för att branschen ska vara klimatneutral 2045.

Mål till 2030 för Dryckesbranschens Klimatinitiativ:   

1. 100% resurseffektiva och fossilfria inrikes transporter samt en ökande andel fossilfria transporter i utlandet.

2. 100% resurseffektiva och materialåtervinningsbara förpackningar

3. 100% förnybar el och energi i den egna verksamheten samt en ökande andel i hela leverantörskedjan

4. En strategi för mätbar primärproduktion och odling

Om initiativet:  
Bildat av Sprit & Vinleverantörsföreningen (SVL), Sveriges Bryggerier och Systembolaget med visionen ”En dryckesbransch utan klimatpåverkan, där varje droppe räknas”. Tillsammans arbetar branschkollegor både enskilt och gemensamt för att minska sin klimatpåverkan. Initiativtagarna har utvecklat ett rapporteringsverktyg så att både stora och små aktörer ska kunna medverka. Alla Systembolagets leverantörer kan ansluta sig till initiativet.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *


Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Vill du ha vårt nyhetsbrev?

Få handplockat innehåll i vårt nyhetsbrev, det är gratis.