Minskad klimatpåverkan inom dryckesbranschen

Hem » Nyheter » Minskad klimatpåverkan inom dryckesbranschen

Dryckesbranschens klimatpåverkan minskar visar en ny rapport från Dryckesbranschens Klimatinitiativ (DKI). Resultatet i rapporten är ett viktigt steg mot det långsiktiga målet att branschen ska vara klimatneutral 2045.

Dryckesbranschens klimatinitiativ (DKI) har idag 57 deltagare.  Tillsammans står dessa för närmare 84 procent av dryckesvolymerna i Systembolagets fasta sortiment. Förra året var siffran 80 procent. 2020 var ett omskakande år på grund av pandemin, med stora utmaningar i hela kedjan från odling, produktion, logistik till försäljning och fram till slutkunden. Trots utmaningar har Dryckesbranschens Klimatinitiativ (DKI) vuxit i antal deltagare och visat på framåtskridande.

Man konstaterar att klimatpåverkan per liter dryck är låg och har minskat sedan första rapporteringen för verksamhetsåret 2018, säger Anna-Karin Fondberg, VD Sveriges Bryggerier.

4 övergripande ambitiösa mål fram till 2030:

1. 100% resurseffektiva och fossilfria inrikes transporter samt en ökande andel fossilfria transporter i utlandet.

2. 100% resurseffektiva och materialåtervinningsbara förpackningar

3. 100% förnybar el och energi i den egna verksamheten samt en ökande andel i hela leverantörskedjan

4. En strategi för mätbar primärproduktion och odling

Dryckesbranschens Klimatinitiativ – DKI är bildat av Sprit & Vinleverantörsföreningen (SVL), Sveriges Bryggerier och Systembolaget med visionen ”En dryckesbransch utan klimatpåverkan, där varje droppe räknas”. Tillsammans arbetar branschkollegor både enskilt och gemensamt för att minska sin klimatpåverkan. Initiativtagarna har utvecklat ett rapporteringsverktyg så att både stora och små aktörer ska kunna medverka. Alla Systembolagets leverantörer kan ansluta sig till initiativet. Det långsiktiga målet är att branschen ska vara klimatneutral 2045. Första mätningen genomfördes 2019 avseende verksamhetsåret 2018.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Vill du ha vårt nyhetsbrev?

Få handplockat innehåll i vårt nyhetsbrev, det är gratis.