Domstolstvist om ‘Champagnesorbet’

Hem » Nyheter » Domstolstvist om ‘Champagnesorbet’

Tyska livsmedelsjätten Aldi har tidigare sålt en sorbet som de kallade för “Champagnesorbet”. Men Champagne har skyddad namnstatus enligt EU:s lagstiftning och den franska regionens Comité Champagne har sedan länge kraftfullt försvarat sina Champagne-producenter och man menar att detta är vilseledande marknadsföring.

Trots att sorbén innehöll cirka 12% Champagne, är det endast Champagne-producenterna som får använda namnet Champagne i sin marknadsföring. Detta är en juridisk tvist som pågått under lång tid. Det första ‘Champagnesorbet’-målet behandlades av EG-domstolen 2017, men egentligen har man tjafsat sedan 2012, då glassen först såldes.

Nu verkar äntligen München Högsta Domstol fått slut på den långlivade tvisten och domstolen har enligt uppgift beslutat till förmån för champagneproducenterna och även om Aldi inte längre säljer produkten, så har man publicerat ett nytt beslut för att klargöra situationen.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Vill du ha vårt nyhetsbrev?

Få handplockat innehåll i vårt nyhetsbrev, det är gratis.