Systembolaget: lägre alkoholkonsumtion, kvalitet och hållbarhet gäller

systemboaget - i butikIgår publicerade vi en artikel om en aktuell global trendanalys om drycker, då främst kanske vin. Se detta som en nyhetsfortsättning.

Systembolagets delårsrapport för perioden januari-september som presenteras idag visar på fortsatt högt förtroende och hög kundnöjdhet. Stort fokus legat på Systembolagets hållbarhetsarbete, just nu satsas på klimatsmarta förpackningar för att minska på plastpåsarna.

Här är några trendparametrar ur deras rapport som går lite stick i stäv med analysen igår:

  • Nöjd-kund-index som opinionsmätningarna där 77 procent av medborgarna vill behålla Systembolaget.
  • Totalkonsumtionen landade på 8,8 liter per person vilken är den lägsta siffran på sedan 2001.
  • Man handlar dyrare och med fokus på kvalitet. Under det tredje kvartalet ökade intäkterna med 5 procent jämfört med föregående år. Ackumulerat under året har intäkterna ökat med 3 procent jämfört med 2018 samma period.
  • Alkoholfritt ökade med 8 procent och är den varugrupp som procentuellt ökat mest i år.

Är du intresserad att läsa hela rapporten (2029 – januari till september) så hittar du den >>här!

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Vill du ha vårt nyhetsbrev?

Få handplockat innehåll i vårt nyhetsbrev, det är gratis.