Sexistiska namn och bilder ratas på brittisk ölfestival

Sedan 1971 har CAMRA (Campaign for Real Ale) blivit en av de mest framgångsrika konsumentorganisationerna i hela Europa med nästan 200 000 medlemmar i Storbritannien idag. Organisationen marknadsför och lobbar för sin niche vilket är real ale och cider. Man vill bland annat få restauranger, klubbar och pubar ta ställning för ett ansvarsfullt socialt drickande och det gör man genom att arrangera 180 lokala ölfestivaler över hela Storbritannien årligen, bland annat Great British Beer Festival och Great British Beer Festival Winter.

Nu har man satt stopp och infört ett förbud mot diskriminerande namn och etiketter på ölflaskor och burkar. Dessa får helt enkelt inte vara med på organisationens festivaler längre.

CAMRA: s nationella direktör, en kvinna vid namn Abigail Newton, sa att man behöver göra mer för gruppen kvinnor och för att uppmuntra kvinnliga öldrickare och detta förbud är ett steg i rätt riktning. Just nu är det endast 17% kvinnor som verkar dricka öl och denna siffra vill man förbättra, så att fler kvinnor väljer öl framför annan dryck.

I en marknadsundersökning nyligen svarade 68% kvinnor att de förmodligen inte skulle köpa ett ölmärke om de såg en sexistisk annons för det ölmärket.

CAMRA vill nu att ölproducenter aktivt väljer att stödja organisationen i detta beslut.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Vill du ha vårt nyhetsbrev?

Få handplockat innehåll i vårt nyhetsbrev, det är gratis.

*Genom att skicka in denna form Jag godkänner Integritetspolicy