Vinflaskans utseende viktigt för millenniegenerationen
Det är helt kart att millenniegenerationen inte alls har samma varumärkeslojalitet som tidigare generationer. Detta gäller även vin.
Hur vinflaskan ser ut, det vill säga hur etiketten och logotypen ser ut samt vilken typ av logotyp det är, är viktiga faktorer när millenniegenerationen ska välja och sedan köpa sitt vin. Och precis som förra året, 2018, så är information på etiketten samt vilken förpackning vinet har är också viktiga frågor för denna konsumentgrupp.
Det är ingen tvekan om att unga vindrickare är mer fokuserade på hur en flaska ser ut och vad fångar ögat.
I en studie som genomfördes av Portland State University betonar faktumet att det visuella blir allt viktigare för att sälja vin, i alla fall till millenniekonsumenter och vid ett stort utbud. Då säljs flaskan med den kreativa etiketten!
Detta kan även ha en betydelse för restauranger för exempelvis en visuell presentation och visuella hjälpmedel finns på deras vinmenyer eller på iPad-vinmenyer som har foton av flaskor i kombination med smakprovningar etc. där man klart och tydligt ser en försäljningsökning om attraktionen finns där.
De främsta attraktionerna för köparen var
- etikettens färg
- storlek på logotypen
- vilken typ av logotyp det var/design