Katedral lanserar egen gin

Hem » Nyheter » Katedral lanserar egen gin

Det är Blackburn Cathedral i England som hänger med i gintrenden och lanserar sitt eget ginmärke, Cathedra Gin, för att hjälpa till med att samla in pengar för att återuppbygga delar av katedralen till konferensdel, ett projekt som man hoppas kunna dra in ca 10 miljoner kronor till.

Peter Howell Jones, dekan i Blackburn, håller i en flaska gin

Very Revd Peter Howell Jones, dekan i Blackburn

Detta är den första gången som en kyrka, eller katedral i detta fall, ger ut sin egen gin. Ginen kommer att tillverkas och destilleras av Lancashires Brindle Distillery, som även tillverkar andra ginmärken.

Cathedra Gin är en 40% gin som destilleras med enbär, apelsin, fläder, mandel och vanilj. Namnet Cathedra valdes med hänsyn till att andra kyrkor i England även skulle kunna marknadsföra ginen.

Hittills har alla varit mycket positiva.

På sikt är Very Revd Peter Howell Jones, dekan i Blackburn, mycket optimistisk att försäljningen kommer att ge en inkomstström för att garantera en framtid så att katedralen ska kunna fortsätta med sin dagliga verksamhet, som de sociala och samhällsprojekt som man har och då kan hålla till i de nya delarna av katedralen. Men han ser inget konstigt med det hela. Även om gin just nu är på trend, menar han att kyrkan och kloster i alla tider har bryggt både öl och gjort vin.

Han avslutar:  

“Jag ville skapa ett varumärke som skulle fungera över hela landet. Det kan skapa en inkomstström från vilken alla engelska katedraler kan dra nytta av.”

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Vill du ha vårt nyhetsbrev?

Få handplockat innehåll i vårt nyhetsbrev, det är gratis.