Varumärkessnyltning – David vann mot Goliat!

Hem » Nyheter » Varumärkessnyltning – David vann mot Goliat!
Vingården Terreno

Vinjätten Mazzei förlorar fallet om varumärkesintrång på familjegården Terreno. David vann mot Goliat och nu tas allt vin vid namn Tirreno bort från hyllan på Systembolaget.

Mats Ruhne från vingården Terreno höjde på ögonbrynen när den stora vinmagnaten, och dessutom kollegan, Mazzei förra året lanserade ett vin med det liknande namnet Tirreno.

Eftersom han ansåg att både namn och grafik imiterade det varumärke Terreno under trettio år jobbat hårt för att bygga upp skickade han en begäran om rättelse till vingården. En rättelse som Mazzei nonchalerade vilket ledde till att fallet hamnade i domstol.

Förra veckan kom beslutet: ”Mazzeigruppen förbjuds omedelbart att marknadsföra, sälja och importera vin under märket Tirreno.”

Med stora vinegendomar och en 800-årig historia av vinproduktion är Mazzei en betydande spelare i den italienska vinvärlden och en av de största i Toscana.

Terreno drivs av den svenska familjen Ruhne sedan 30 år och är en liten vingård i sammanhanget men med ett mycket starkt varumärke i vinvärlden, särskilt i Sverige.

För dig som vill veta mer så kan du läsa Mats Ruhnes öppna brev här.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *


Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Vill du ha vårt nyhetsbrev?

Få handplockat innehåll i vårt nyhetsbrev, det är gratis.