Svenskarna tror på öl som nästa svenska exportsuccé
1 av 5 svenskar tror att nästa exportsuccé inom dryck är svenskt öl. 2 av 10 svenskar tycker det är viktigt att drycken de köper är svensk, jämfört med 6 av 10 när det gäller mat. 7 av 10 tror att svensk dryck är bättre för miljön. Det här är några av resultaten från en stor undersökning om svenskarnas syn på dryck som genomfördes av Demoskop den 14–20 juni 2017 på Livsmedelsföretagens uppdrag. Totalt utfördes 1000 intervjuer och resultatet har vägts med avseende på parti, kön och ålder. Frågorna handlar om hur svenskarna ser på faktorer som smak, pris, ursprung, kvalitet och miljöpåverkan, hur man väger de här faktorerna mot varandra när man ska handla, samt vad man tror blir nästa exportsuccé.
Man kan framförallt utläsa två spännande rön:
1. Enligt undersökningen verkar svenskarna inte tro att nästa exportsuccé blir inom sprit.
21% av svenskarna tror att inom dryckeskategorin kommer öl att vara nästa stora svenska exportsuccé. 20% tror på vatten, 15% tror på havre-, soja- eller nötbaserad dryck och 12% tror på cider. 10% tror på spritdrycker och 6% på mjölk.
Bland yngre svenskar (16–39 år) tror 20% att nästa exportsuccé blir inom havre-, soja- eller nötbaserad dryck. Bland svenskar äldre än 50 år tror 60% på vatten.
2. Dryckens smak mycket viktigare än att den kommer från Sverige.
Undersökningen visar på tydliga skillnader i hur svenskarna ser på dryck respektive mat. Det finns även betydande skillnader i synen på dryck mellan landsbygden och storstäderna.
Svaren i undersökningen kommer att diskuteras i Livsmedelsföretagens Industribar på Industriområdet i Almedalen 3–7 juli. Några av dem som kommer att intervjuas i Industribaren är Anna Malmhake, vd på Absolut Vodka, Fredrik Spendrup, vd på Spendrups, Patrik Hansson, vd på Arla, och Lars Appelqvist, vd på Löfbergs tillika styrelseordförande i Livsmedelsföretagen. Här hittar du schemat för Livsmedelsföretagen i Almedalen.