Systembolaget får tummen upp

Foto: Magnus Fond

Sifo mäter regelbundet allmänhetens stöd för Systembolagets ensamrätt (OPI). OPI låg 2016 fortfarande högt, på 76 procent. Nöjd Kund Index visade vid senaste mätningen ett resultat på 84, samma siffra som förra årets rekordnivå. Det är Systembolagets samhällsansvar som är viktigast för kunderna. Kortfattat:

  • 2016 års omsättning uppgick till 28 469 miljoner kronor, vilket är en ökning med 3 procent jämfört med föregående år. En anledning till detta är den så kallade “premiumiseringstrenden” – när kunderna väljer produkter från de något dyrare segmenten.
  • Rörelseresultatet för helåret uppgick till 217 miljoner kronor, vilket kan jämföras med 179 miljoner föregående år och som beror främst på lägre avskrivningar i år och att man under året arbetat med kostnadseffektiva lösningar genom ett nytt affärssystem och översyn av processer.
  • Alkoholfritt och ekologiskt producerade drycker är andra segment som har öka försäljningen. Det alkoholfria sortimentet ökade med 11 procent 2016, jämfört med föregående år

2017 kommer Systembolagets nya strategiska plan att omsättas i verksamhetsnära aktiviteter. Fokus kommer att ligga på att fortsätta satsa på kundmötet och att öka kunskapen om alkoholens risker.

Läs mer i Systembolagets bokslutskommuniké för 2016

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Vill du ha vårt nyhetsbrev?

Få handplockat innehåll i vårt nyhetsbrev, det är gratis.