Franska vinproducenter ratar Tour de France

TourFranceFranska vinproducenter hotar med att bojkotta nästa års Tour de France, då arrangörerna slutit ett sponsoravtal med vinlandet Chile. Det är den chilenska vingruppen Cono Sur, dotterbolag till Concha y Toro, som med sitt vin Bicicleta fått äran att bli officiell Tour de France sponsor 2017.

Det hemliga avtalet skrevs redan för två år sedan, med vinproducenter i Languedoc-Roussillon kallar avtalet för “absurt” och är självklart arga över att arrangören skrivit avtal med en icke inhemsk vinpartner. Frankrikes vinproducenter hotar nu med att “störa hela Tour de France” evenemanget och man har  redan i år ställt in sträckan mellan Carcassonne och Montpellier, som går rakt igenom hjärtat av Languedoc. Tour de France är ett franskt varumärke och då ska även vinet vara franskt, menar arga vinproducenter.

“Vi har inte fått kännedom om detta avtal förrän alldeles nyligen och vi har för avsikt att strategiskt blockera Tour de France som inte valt att samarbeta med Frankrikes vinproducenter, berättar fackföreningens ordförande Frédéric Rouanet för tidningen Decanter.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Vill du ha vårt nyhetsbrev?

Få handplockat innehåll i vårt nyhetsbrev, det är gratis.

*Genom att skicka in denna form Jag godkänner Integritetspolicy