Fakta? Dyrt vin måste vara bättre

Priset på vinet orsakar faktiska kemiska förändringar i hjärnan och enligt forskare vid Universitetet i Bonn i Tyskland och INSEAD Business School, så ändras konsumenters uppfattningar om hur bra vinet är, när man tror att det är dyrare än vad det faktiskt är. Det är en neural och psykologisk process som marknadsföringen påverkar oss, som får oss att tro att dyrt är bättre. I studien fick deltagare prova fem viner, från riktigt billigt vin till dyrt. Det trodde de i alla fall. Men forskarna lekte lite med placeboeffekten. I verkligheten fick deltagarna prova tre olika viner med två olika priser. Summa summarum: uppfattningen om priset visade sig ha en betydande inverkan på våra fördomar om vinets smak och kvalitet. Deltagarna betygsatte genomgående det billigare vinet högre, när de trodde att det också var dyrare.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Vill du ha vårt nyhetsbrev?

Få handplockat innehåll i vårt nyhetsbrev, det är gratis.